Iklan Nuffnang (sila klik sini)

Followers

Khamis, Oktober 21, 2010

indah nye mnjadi ibu....

Dicatat oleh mizct10 di Khamis, Oktober 21, 2010
Hari ini saje-saje cari dalam google tentang perkembangan bayi dalam kandungan.
banyak sebenarnya info tentang bayi dan ibu... antara laman yang sempat aku singgah www.mengandung.com. dalam tu ade info dari awal mengandung sampai lah dah nak melahirkan..

sekarang baby dalam perut aku ni dah nak masuk 18 minggu dah pun.. walaupun ukuran baby ni baru 16cm dan berat die baru 1/4 paun ataupun 114 gram tp aku dah dapat rasa gerakan die sikit2. jarang2 dan gerakan tu cam ade rama-rama terbang je dalam perut ni..saat ni lah yang aku tunggu-tunggu sangat.

Kalau aku ngah sedih tau tertekan bila aku belai je perut ni hilang semua kesedihan aku.. tak tahu kenapa.. terasa bahagia je kalau ingat kan dah ada baby yang dah bernyawa dalam perut ni..die dah boleh dengar denyutan jantung aku.. die dah boleh nampak cahaya dari dinding perut aku.. suara aku pun mungkin die dah dengar. mesti die dah tau yang mama die ni suka marah-marah dan tinggikan suarakan..he..he.. garang tau mama ni... so anak ku jangan nakal-nakal bila dah lahir nanti kalau x nak kena marah ngan mama ye..

aku suka bercerita tentang kandungan aku. bukan nak menunjuk-nunjuk tapi keindahan waktu mengandung ni sesuatu yang tak boleh nak jual beli.. walau pun banyak dugaan macam alahan tau cepat letih susah nak makan ubat tapi bila pikir kan yang di dalam tu jadi tak kesah pun dengan benda2 lain... biar lah berkorban sikit demi anak kat dalam ni... awal-awal dulu pun aku selalu merungut tak tahan bila muntah-muntah dan badan jadi penat serta lesu. tapi lama kelamaan hilang dah sikit-sikit..

aku tak boleh nak bayang kan kenapa ade manusia-manusia yang tergamak nak buang anak yang die sendiri lahirkan. tak kan lah masa mengandung tu tak terasa kebahagian nya. ade tu sanggup nak tinggal-tinggal kan anak kat tepi jalan lah, dalam tong sampah lah.. ape punya manusia lah macam tu. 9 bulan anak tu berada dalam perut ni,9 bulan berkongsi rasa,9 bulan dibawa kehulu hilir tak kan lah langsung tak ade terbit rasa kasih ngan sayang. kalau pun betul tak ade langsung perasaan sayang, sifat belas kasihan tak kan tak penah hadir..entah lah.. susah nak cakap kan..
dunia ni dah akhir zaman.salam.....

0 ulasan:

 

kata ku..impian ku..harapan ku...segalanya dalam ingatan.. Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei